In groep 3 is er, naast de vaste onderdelen als woordenschat, spelling en taalbeschouwing, veel aandacht voor het leren lezen. Daarbij gaat het om de volgende aspecten:
- technisch lezen: de gedrukte woorden precies zien en zeggen;
- leesbegrip;
- leesbeleving: betrokken zijn bij de belevenissen van de kinderen uit de verhalen en een mening hebben daarover;
- leesmotivatie of boekpromotie: zorgen dat de kinderen zelf zin in lezen krijgen en uit zichzelf boeken gaan lezen.
De volgende onderdelen komen aan bod : lezen, woordenschat, taalbeschouwing, begrijpend luisteren en spreken en luisteren.
Voor groep 3 gebruiken we de methode Leessleutel als aanloop naar Taal Actief in groep 4, Veilig leren lezen en Leeslijn.
Huiswerk
Vanaf groep 3 streven we naar wekelijks huiswerk aan de hand van het contract.
We doen dit om:
- de leerlingen te laten oefenen met het zelfstandig verwerken van de lesstof;
- bij de leerlingen een taakbewustzijn te ontwikkelen.
De kinderen worden geacht hun contract af te werken tegen de volgende les.